Saturday, November 4, 2023

ISTANA BANDAR

 ISTANA BANDAR



Istana Bandar terletak di Kampung Bandar, Jugra, Selangor,Malaysia. Istana ini asalnya tempat bersemayam Sultan Selangor ketika Jugra menjadi ibu negeri Selangor. Sultan Selangor ke-5, Sultan Sir Alaeddin Sulaiman Shah pernah menetap di sini selama 35 tahun , sejak 1905. 



Pemandangan belakang Istana Bandar


Senibina istana ini menyerupai senibina Islam India dan Timur Tengah, jadi pengunjung dapat melihat keindahan istana .Disebabkan itu, ramai pengunjung yang datang semata-mata untuk mengambil gambar di istana ini. Ada juga pengunjung yang mengambil photoshoot perkahwinan di sini.


Kolah air di dalam istana


Bagi penggemar sejarah kerajaan Melayu, ini merupakan tempat terbaik bagi anda mempelajari dan memahami sejarah kerajaan Selangor yang terdahulu. Di pintu masuk istana terdapat  papan maklumat tentang sejarah Istana Bandar. Sejarah dari mula bangunnya istana ini sehinggalah bagaimana istana ini telah ditinggalkan. Keindahan senibina dan sejarah yang ditinggalkan istana telah menjadi daya tarikan pengunjung untuk datang ke sini.

No comments:

Post a Comment

MUZIUM INSITU JUGRA

 MUZIUM INSITU JUGRA Muzium Insitu Jugra terletak kira-kira 50 meter dari Pengkalan Batu Hampar di mukim Jugra dan Bandar, Kuala Langat. Muz...